Oplæg om nyt byggeri i Sorgenfri Bymidte

Se MT Højgaards oplæg
MTH planer for Sorgenfri

Se vores svar til MT Højgaard
Svar til MTH efter møde den 22.08.24

Se Christian Melgaards læserbrev i virumsorgenfriavis.dk om byggeriet
Sorgenfri Torv – udvikling eller afvikling

 

MT Højgaard, som også var bygherrer på Hummeltofteparken, eller Politigrunden som den oprindeligt hed, har lavet nye planer for Sorgenfris bymidte. VoresSorgenfri har 4 indvendinger mod planerne:

o Højt kompakt byggeri og derfor endnu mere trafik
o Forslaget belaster CO2-regnskabet, og det følger ikke LTK’s politik om at renovere i stedet for at nedrive
o Tilsidesættelse af kulturarven
o Forslaget udstiller konflikten mellem økonomiske interesser og hensyntagen til et kulturmiljø

Vi uddyber de fire karakteristika:

• Byggeri og trafikforhold
Vi har allerede oplevet, hvordan MT Højgaards ”Hummeltofteparken” med deres massive bygning, som ligger næsten ud til vejen, har ændret Sorgenfris karakter med primært parklignende tilbagetrukket byggeri. MT Højgaard ønsker nu at udsætte Sorgenfri Bymidte for et kompakt byggeri i flere etager. Langt flere mennesker skal bo i området samtidig med, at der skal køre færre biler i området. Det skal ske ved at sænke bilernes hastighed på Hummeltoftevej og Grønnevej og at ændre vejene til sivegader. Sivegader er ikke defineret i Færdselsloven, men er typisk opbygget som en smal kørebane uden niveauforskel til de bagvedliggende arealer (https://vorupor.dk/media/1855/vejledning-om-shared-space-med-gul-markering.pdf). Vores indsigelse går på, at Hummeltoftevejs status ikke kan ændres til sivegade, da hverken personbiler, lastbiler, busser eller udrykningskøretøjer kan omlægges til andre veje. Det forstærkes af, at arealreservationen til motorvejsafkørsel ved Classic Car House er aflyst som trafikal aflastningsmulighed.

• Bæredygtighed
River man ned og bygger nyt, skader det klimaet – op mod 30 pct. af Danmarks CO2-udledning kommer fra byggeriet. Tænker vi miljøhensyn ind, er bæredygtig bygningsrenovering derfor det eneste rigtige. Derfor kommer vi ikke uden om, at man bidrager positivt til bæredygtigheden, hvis men renoverer Sorgenfri Torv frem for at bygge nyt. Faktisk ser vi, at man i planstrategien ”Byudvikling i balance 2023” arbejder for ”at ejendomsejere foretager renovering af eksisterende byggeri frem for nedrivning og nybyggeri.”

• Kulturmiljø
Sammen med Sorgenfrivang I og II udgør Sorgenfri Torv bydelens identitet og særkende. Bygningskultur Foreningen, Arkitektforeningen, Akademirådet og ledende kulturdebattører støtter op om en registrering af området som et kulturmiljø. Rent historisk afspejler Sorgenfri politikernes, boligselskabernes og arkitekternes ønske om at skabe smukke, logiske og gennemtænkte rammer om beboernes liv.

• En fremtid for Sorgenfri Torv?
Med seneste planstrategi fra LTK er det besluttet, at lokal- og bydelscentrene bevares. Heldigvis er Sorgenfri Torv i dag en overskudsforretning for ejerne. De eksisterende butikker nyder stor opbakning, og selvom der er lukket butikker de seneste år, har det ikke nødvendigvis været af økonomiske grunde. Greens Boghandel er i dag en butik der bobler af initiativ og tro på fremtiden for torvet.

Der er ikke noget incitament for ejerne i at bevare torvet, da man ønsker en langt større bebyggelsesprocent end den nuværende. Kan vi som borgere acceptere, at fremmede investorer for personlig vindings skyld nedriver Sorgenfris anerkendte kulturmiljø, og i stedet fylder torvet med højt byggeri og masser af skygger?

VoresSorgenfri har været i dialog med MT Højgaard og har efterfølgende fremsendt vores indvendinger til forslaget.